Σκορδαλός
Αθανάσιος- Μαρκογιαννάκης Ιωάννης (Μαρκογιάννης) COLUMBIA SCDG 2667 Να μη με κλάψεις σαν χαθώ (Νέος Συρτός Σπηλιανός) - Όνειρα πλέκω
μυστικά (Νέος Συρτός Αϊβασιλιώτικος) 1960 (Ηχογράφηση 1959) - 45rpm- 7''
«Όταν ο Θανάσης Σκορδαλός έβρισκε κάποιο στίχο που του άρεσε καθόταν
με τις ώρες και τον «έψαχνε». Τραγουδούσε πολλές φορές τη μαντινάδα μέχρι να
πετύχει την κλίμακα που ήθελε αλλά και να βρει τον τρόπο που θα την έπαιζε. Σαν
έδινε χρώμα και ύφος κι έβρισκε τις λεπτομέρειες που τον απασχολούσαν, καλούσε
τον αχώριστο φίλο και συνεργάτη, τον Γιάννη Μαρκογιάννη κι άρχιζαν τις πρόβες
με τη λύρα και το λαούτο. Όταν πήγαιναν για ηχογράφηση στο στούντιο το
αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό και συνάμα όλη η διαδικασία σύντομη και
εύκολη...Στις ζωντανές του εμφανίσεις ο Σκορδαλός έδειχνε ότι τον αδικούσαν οι
απρόσωπες και ψυχρές στουντιακές ηχογραφήσεις. Το ύφος του είναι αρρενωπό και
συνυπάρχουν αρμονικά η ρομαντική νότα με το δραματικό στοιχείο και το ασίγαστο
πάθος. Ο επιστήθιος φίλος του και υπέροχος τραγουδιστής της περίφημης
μελαμπιανής σχολής, Γιώργης Τρουλινός , λέει ότι «…ο πλούσιος συναισθηματικός
του κόσμος, η ψυχή του, βγαίνει στο έργο του. Όταν τον καταλάμβανε ο οίστρος
και το μεράκι του παιξίματος μετουσίωνε συναισθήματα και συγκινήσεις σε
μουσικές συνθέσεις. Στα γλέντια όταν είχε μερακλώσει ήταν σοβαρός και χλωμός.
Αφοσιωνόταν στο γλέντι προσφέροντας μοναδικές στιγμές. Κάθε φορά σε προκαλούσε
και σε συνέπαιρνε.
Κάθε νέα δημιουργία συναρπάζει κι αιχμαλωτίζει το νου και την καρδιά. Σκορπούσε
συγκινήσεις με την μελωδικότητα, τον ξεκάθαρο κι αυστηρό χρόνο, αυτόν τον
εκπληκτικό ρυθμό που τον χαρακτήριζε και τις απαράμιλλες τεχνικές. Ήταν γνήσιος
ερμηνευτής, επαναστάτης, όπως ήταν και στις τεχνικές που είχε αναπτύξει στη
λύρα. Είχε τέσσερα προτερήματα: Άριστος λυράρης, τραγουδιστής, συνθέτης και
εκπληκτικό ένστικτο επιλογής στίχου.
Η εξηνταπεντάχρονη πορεία του δείχνει και την εξέλιξη της κρητικής μουσικής, την οποία υπέγραψε ανεξίτηλα. Πλούτιζε την μουσική του λειτουργώντας αφαιρετικά, με λιτότητα , αλλά προσέχοντας τα πάντα. Οι νότες , οι παύσεις, τα δάχτυλα του δεξιού χεριού που έπεφταν στις χορδές με ένα ιδιαίτερο τρόπο, ο ρυθμός, το μέτρο , η μελωδία, η χρήση του δοξαριού, ο τρόπος που κρατούσε όρθια τη λύρα, η στάση του σώματος για να μπορεί να εκμεταλλεύεται γεμίσματα ή να καλύβει κενά αφήνοντας ελεύθερο το δεξί χέρι, ήταν όλα μελετημένα».
Η εξηνταπεντάχρονη πορεία του δείχνει και την εξέλιξη της κρητικής μουσικής, την οποία υπέγραψε ανεξίτηλα. Πλούτιζε την μουσική του λειτουργώντας αφαιρετικά, με λιτότητα , αλλά προσέχοντας τα πάντα. Οι νότες , οι παύσεις, τα δάχτυλα του δεξιού χεριού που έπεφταν στις χορδές με ένα ιδιαίτερο τρόπο, ο ρυθμός, το μέτρο , η μελωδία, η χρήση του δοξαριού, ο τρόπος που κρατούσε όρθια τη λύρα, η στάση του σώματος για να μπορεί να εκμεταλλεύεται γεμίσματα ή να καλύβει κενά αφήνοντας ελεύθερο το δεξί χέρι, ήταν όλα μελετημένα».
Στο σημερινό δισκάκι το δίδυμο Σκορδαλός- Μαρκογιάννης. Συστάσεις δεν
χρειάζονται, άκου δυνατά και σώπα.
Για την ιστορία, τα τραγούδια ηχογραφήθηκαν και κυκλοφόρησαν το 1959
σε γραμμοφωνικoύς δίσκους
της Columbia με κωδικό D.G.7542. Εκεί αναγράφετε και
σωστά ο τίτλος του ¨Όνειρα πλέκω μυστικά¨ που είναι Νέος συρτός Αϊβασιλιώτικος
και όχι Αϊβαλιώτικος, όπως το έγραψαν στο 45άρι το 1960 που επανακυκλοφόρησε.
Στο φάκελο θα βρείτε και τρεις φωτογραφίες του Σκορδαλού σε νεαρή
ηλικία με υδατογράφημα το ιστολόγιο που τις πρωτοδημοσίευσε.
Φωτογραφίες και το ηχητικό αρχείο …(εδώ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου