Τρίτη 1 Ιουνίου 2021

76. NINA N-24876 ΚΟΥΚΛΙΝΟΣ ΚΑΝΑΚΗΣ- ΠΑΠΑΤΣΑΡΑΣ ΜΑΝΟΥΣΟΣ- ΜΕΤΖΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ 1968

 Κουκλινός Κανάκης- Παπατσαράς Μανούσος- Μετζάκης Γιώργος NINA N-24876 Άφησες μόνη τη φωλιά (Συρτός Κρήτης) - Μαλεβιζιώτικος πηδηχτός χορός 1968- 45rpm- 7''

Ο Κανάκης Κουκλινός γεννήθηκε στη Γρηγοριά Πυργιωτίσης Ηρακλείου. Γιός του μεγάλου λυράρη Κανάκη Κουκλινού (που έπαιζε παρέα με το Γαλιανό) και που δυστυχώς τον σκότωσαν οι Γερμανοί στα Σκούρβουλα. Άφησε εφτά μηνών έγκυο την Ασπασία τη γυναίκα του και γεννήθηκε ο Κανάκης που πήρε και το όνομα του πατέρα του.
Με τη λύρα του πατέρα του έμαθε να παίζει ο Κανάκης από μικρό παιδί. Ήταν μια βιολόλυρα την οποία έχει ακόμα και σήμερα και παίζει με αυτήν. Από την εποχή του Νίκου Ξυλούρη παίζανε στα λιγοστά κέντρα του Ηρακλείου εκείνη την εποχή.
Ο πρώτος του δίσκος σαρανταπέντε στροφών ήταν ένα υπέροχο συρτό με τίτλο στη ψεύτική σου ομορφιά, αργότερα ακολούθησαν κ’ άλλοι μικροί δίσκοι (έξι προσωπικοί) με διάφορες συνθέσεις του. Σε πολλά γλέντια έπαιξε με το Μανούσο Παπατσαρά που ήταν στα πρώτα του βήματα και με τον πρώτο ξάδερφό του Αντώνη Κουκλινό και με τον άλλο ξάδερφο από τις Καμάρες Μανώλη Χατζάκη με το παρατσούκλι ‘’Χιώτης’’ και τον ‘’Μπουρνέλη’’ Γιώργη Θεοδωράκη. Επίσης με τη λύρα του συνόδεψε το μεγάλο Γιώργο Κουμιώτη στη δισκογραφία του.
Για αρκετά χρόνια ήταν στο εξωτερικό Βέλγιο, Γερμανία, διασκεδάζοντας τους Κρητικούς και όχι μόνο. Το 1979 κυκλοφόρησε τον πρώτο μεγάλο του δίσκο με τον Μίνω Κοτζαμπασάκη και τον Νίκο Πατενταλάκη με τον τίτλο ‘’’Τα κανόνια του Κανάκη’’ που περιέχει μέσα ένα πεντοζάλη με το μοναδικό ασκομαντουρίστικο παίξιμο του Κανάκη. Μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει αρκετές δισκογραφίες και συνεχίζει να ηχογραφεί.
 
 Ο Μανούσος Παπατσαράς γεννήθηκε στις Δάφνες στις 8/2/1945 από γονείς τον Κων/νο Παπατσαρά και τη Μελτινή. Το γένος Οικονομάκη, καταγόμενη από το Βενεράτο. Οι γονείς του απέκτησαν 2 ακόμη παιδιά , τη Μαρία Παπατσαρά – Κακουλάκη και το Γιάννη Παπατσαρά. Σε ηλικία 25 ετών παντρεύεται τη Δέσποινα Λαρετζάκη με την οποία απέκτησε 2 παιδία , τον Κωστή και τη Μαρία.
Οι οικογένειες των γονιών του, έχουν ενασχόληση με την Κρητική μουσική, οπότε ο Μανούσος από μικρός έχει ακούσματα και ερεθίσματα. Έτσι σε ηλικία 15 ετών παίζει λύρα σε γάμο ως επαγγελματίας. Η λύρα όμως δεν τον εκφράζει και γρήγορα σε ηλικία 17 ετών τον βρίσκουμε λαουτιέρη. Σιγά-σιγά γίνεται γνωστός και όλο και περισσότεροι λυράρηδες ζητούν να συνεργαστούν μαζί του.
Υπηρετώντας στο σώμα της Αεροπορίας Τυμπακίου, ως εθελοντής, του δίνεται η ευκαιρία να ασχοληθεί περισσότερο χρόνο με το λαούτο , να συνεργαστεί με νεαρούς λυράρηδες και να γνωριστεί με μεγάλη μερίδα των μερακλήδων της Μεσσαράς.
Με την απόλυση του από το στράτευμα, έχει ολοκληρωθεί καλλιτεχνικά και αρχίζει η συνεργασία του με τους σημαντικότερους Κρητικούς καλλιτέχνες. Σταθμός όμως, στην μετέπειτα καριέρα του, ήταν η συνεργασία του με το μεγάλο Κώστα Μουντάκη, όπου δεν ήταν μόνο πολύχρονη αλλά και ουσιαστική! Καταγράφοντας ως το σημαντικότερο δισκογραφικά έργο του. Ακολουθεί η συνεργασία με δύο άλλους σημαντικούς καλλιτέχνες, αυτή του Χαράλαμπου Γαργανουράκη και του Γιώργη Παπαδάκη.
Εκτός όμως από πολλούς καλλιτέχνες που περιστασιακά και ερασιτεχνικά συνεργάστηκε, σε επαγγελματική βάση συνεργάστηκε με τους παρακάτω:
Ανδρουλάκης Ροδάμανθος, Βασιλάκης Κων/νος, Βασιλάκης Στυλιανός, Γαργανουράκης Χαράλαμπος, Ζαχαριουδάκης Ευάγγελος, Καρπουζάκης Εμμανουήλ, Κακλής Μανόλης, Κακουλάκης Παντελής, Καμάρης Δημήτριος, Κοκριδάκης Γεώργιος, Κριτσωτάκης Ζαχαρίας, Καβαλάρης Στυλιανός, Κλάδος Λεωνίδας, Καλλέργης Κυριάκος, Καλομοίρης Γεώργιος, Κουφαλιτάκης Ιωάννης, Κουκλινός Κανάκης, Λουμπάκης Εμμανουήλ, Λαγός Εμμανουήλ, Μελεσσανάκης Ζαχαρίας, Μανουράς Μανόλης, Μεσσαριτάκης Στέφανος, Μουντάκης Κων/νος, Μελαμπιώτης Εμμανουήλ, Μιχαλάκης Βασίλειος, Μαρκουτσάκης Νεκτάριος, Ξενάκης Μιχαήλ, Ξυλούρης Νικόλαος, Παπαδάκης Γεώργιος, Παπαδάκης Εμμανουήλ ή Μανιάς, Περιστέρης Αντώνιος, Περιστέρης Εμμανουήλ, Ρασιδάκης Εμμανουήλ, Σκορδαλός Αθανάσιος, Σταυρουλάκης Παντελής, Σκευάκης Νικόλαος, Σωπασής Νικόλαος, Σακαλάκης Γελωργιος, Στιβακτάκης Γεώργιος, Σφακιανάκης Γεώργιος ή Αβυσηνός, Φανουράκης Γεώργιος και Φραγκιουδάκης Γεώργιος.
Ο Μανούσος μπορεί να έφυγε νωρίς από κοντά μας αλλά άφησε μεγάλη κληρονομιά στους νεότερους γιατί εκτός της μουσικής, δίδαξε ήθος και απλότητα.
 
 Βιογραφικά στοιχεία για τον Γιώργο Μετζάκη δεν κατάφερα να βρω. Έχει συνεργαστεί με τους: Ιωσήφ Παναγιωτάκη, Κουκλινό Κανάκη, Μουντάκη Κώστα, Κολιακουδάκη Νίκο, Λατζουράκη Φίλιππο, Σκορδαλό Θανάση, Μελαμπιώτη Μανώλη, Σταγάκη Μανώλη, Καλαϊτζάκη Βασίλη και Παπαδάκη Μάρκο.
Στην περιήγηση μου στο διαδίκτυο για την ανεύρεση πληροφοριών, έπεσα σε ένα ωραίο κείμενο του Αντώνη Κουκλινού (ξάδερφο του Κανάκη), για το γραμμόφωνο. Εκεί περιγράφει πως είχε τα πρώτα ακούσματα κρητικής μουσικής και πως πρόσεχαν το γραμμόφωνο και τις ¨πλάκες¨. Φυσικά δεν μπορείς να αποφύγεις τις φθορές από το επαναλαμβανόμενο παίξιμο του δίσκου. Κάτι που δεν απέφυγε και το σημερινό σαρανταπεντάρι. Τις φθορές από το παίξιμο, σημάδι της ποιότητας του περιεχόμενου του δίσκου. Ένα πολύ όμορφο συρτό και ένας εξαιρετικός Μαλεβιζιώτης.
Να ευχαριστήσω τον Αντώνη Κουκλινό και τον Κλεάνθη Ατσαλάκη για το βιογραφικό του Κανάκη. 
(Τα σκαναρισμένα εξώφυλλα που προστέθηκαν είναι του Ιδομενέα από Ρέθυμνο και τον ευχαριστώ πολύ που συμβάλει στη προσπάθεια καταγραφής). Όσον αφορά το σκαναρισμένο δισκάκι της RECOR που θα βρείτε στο φάκελο, στην επόμενη ανάρτηση θα δώσω διευκρινήσεις. 
Πληροφορίες, φωτογραφίες και το ηχητικό αρχείο ….(εδώ)