Τετάρτη, 17 Φεβρουαρίου 2021

29. PARLOPHONE B-74199 ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΣ- ΜΑΡΚΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ 1948

Παπαδογιάννης Νίκος- Μαρκογιαννάκης Γιάννης PARLOPHONE B-74199 Μαλεβιζιώτικος χορός (Μυλοποταμήτισα) - Συρτός της αυγής (Νέος Περαμαθύσιος) 1948- 78rpm- 10''
 

Ο Νίκος Παπαδογιάννης γεννήθηκε στην Αγιά Μυλοποτάμου του νομού Ρεθύμνης το 1916. Ασχολήθηκε για πρώτη φορά με τη λύρα σε παιδική ηλικία. Όλα τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια, που τα έζησε στο χωριό, σημαδεύτηκαν από την πλούσια και αστείρευτη μουσική παράδοση της περιοχής. Ο ίδιος είχε πει: - "Έπαιζα λύρα από την κοιλιά τση μάνας μου".
Από την ηλικία των δεκαπέντε ετών (1931), ήταν ένας έμπειρος και αξιόλογος επαγγελματίας λυράρης.
Την πρώτη του δημόσια εμφάνιση την πραγματοποίησε σε ηλικία 12 χρονών το 1928, σε γαμήλιο γλέντι στα Λιβαδειά Μυλοποτάμου. Ο Νίκος Παπαδογιάννης έφυγε από το χωριό του σε ηλικία 20 ετών, το 1936, προκειμένου να υπηρετήσει την στρατιωτική του θητεία και το 1939 που απολύθηκε από τον στρατό έμεινε στην Αθήνα, μέχρι τα 48 του χρόνια το 1964.
Ο Νίκος Παπαδογιάννης τον πρώτο του δίσκο τον ηχογράφησε το 1947 σε ηλικία 31 ετών με συνεργάτη του τον ανεπανάληπτο Μεσσαρίτη Λευτέρη Καμπουράκη (Καστελολευτέρη), που έπαιζε μπουζούκι και μπουλγαρί. Από το δίσκο αυτό βγήκαν, το Ταμπαχανιώτικο, ο «Καρότσας» και το Ρεθεμνιώτικο συρτό «Μάτια που εύκολα γελούν», που έγιναν μεγάλες επιτυχίες την εποχή εκείνη και σήμερα θεωρούνται κλασικά.
Στη συνέχεια και μέχρι το 1964 που ήρθε με μετάθεση από την Αθήνα στο Ρέθυμνο, ο Παπαδογιάννης με συνεργάτη του τον λαουτιέρη από το Σπήλι Γιάννη Μαρκογιαννάκη (Μαρκογιάννη), ηχογράφησε άλλους 4 δίσκους 78 στροφών.
Αναφορά στον Μαρκογιάννη έχει γίνει σε προηγούμενες αναρτήσεις.

Αναμένουμε  την κυκλοφορία του ¨Μίλιε μου Κρήτη από τα παλιά Νο2¨ και ελπίζουμε ότι θα συμπεριλάβει την δισκογραφία του Παπαδογιάννη (πρώτη προσέγγιση από τον φίλο Κλεάνθη και το κανάλι του https://www.youtube.com/watch?v=t9fSDznD1Ls). Στο σημερινό φάκελο θα βρείτε τα τραγούδια του δίσκου στην αρχική τους μορφή, από την ταλαιπωρημένη πλάκα γραμμοφώνου (ενωμένα μαζί όπως όλα τα προηγούμενα), αλλά και την Μυλοποταμήτισα σε καλύτερη ηχογράφηση και το φοβερό Συρτό της αυγής (ένας γρήγορος αμανές) επεξεργασμένο από τον φίλο Θεμιστοκλή το οποίο βρίσκεται και στη συλλογή του Κλεάνθη- όλοι μαζί για καλύτερο αποτέλεσμα).    
Πληροφορίες, φωτογραφίες και τα ηχητικά αρχεία…(εδώ)



  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου