«Πρωτόπιασα λύρα στα 12 και στα 15 έκανα διασκεδάσεις σε γάμους και σε πανηγύρια. Ένιωθα ελεύθερος. Τώρα είμαι επαγγελματίας. Δεν ήμουν όμως έτσι. Ήμουν άνθρωπος όπως ερχότανε, ό,τι ερχότανε. Ο Γιάννης Μαρκόπουλος και ο Σταύρος Ξαρχάκος με βοήθησαν να βρω κουράγιο στην αρχή που ήρθα στην Αθήνα. Βέβαια, εμένα, δεν με πήραν να με κάνουν τραγουδιστή. Ήμουν. Μου έδωσαν δουλειά. Με αξιοποίησαν. Μου κάνανε καλό αλλά νομίζω ότι κι εγώ έχω προσφέρει. Έχω δει πολλά. Δεν θα άφηνα τον γιο μου να γίνει τραγουδιστής. Μεγάλη ατιμία. Μεγάλη βρωμιά. Πώς θα φάει ο ένας τον άλλο. Πώς θα τον καταστρέψει. Όσο για τις δισκογραφικές εταιρίες, τον τραγουδιστή τον έχουν για να τον εκμεταλλεύονται. Για να τον ξεζουμίζουν. Όποιον θένε ανεβάζουν κι όποιον θένε κατεβάζουν. Και αν εσώθηκα εγώ, είναι γιατί ήταν το έργο ''Το μεγάλο μας τσίρκο''. Εκεί φαινόμουν κάθε βράδυ κι έμεινα κοντά στον κόσμο. Επέπλευσα.
Θυμάμαι, μου έστειλαν γράμμα από την Ε.Ρ.Τ, να πάω να κάνω εκπομπή στο ραδιόφωνο. Πήγα. Εκεί βρήκα τον μουσικολόγο και ερευνητή της ελληνικής παράδοσης, Σίμων Καρά.- Τι θα πεις; με ρώτησε.
- Την ''Ανυφαντού'', του απάντησα.
- Αυτός ο δίσκος είναι για να τον βάζεις να γελάς.
Εγώ έμεινα. Είχα μπροστά μου έναν άνθρωπο που κρατά τη Δημοτική
Μουσική στα χέρια του. Το τραγούδι που ο Καράς έβρισκε ότι είναι για γέλια, ο
Σταύρος Ξαρχάκος και ο Γιάννης Μαρκόπουλος έλεγαν πως είναι ένα από τα καλύτερα
κρητικά τραγούδια.
- Να πω, ''Τον Αντριωμένο μην τον κλαις'';
- Όχι, δεν το τραγουδάς καλά.
Το 1969 ηχογράφησε με μεγάλη επιτυχία το δίσκο Ανυφαντού. Η ανάδειξη του Ξυλούρη οφείλεται στο τραγούδι του «Ανυφαντού» και το πρόσωπο που τον ανακάλυψε και τον ανέδειξε ήταν ο διευθυντής της δισκογραφικής εταιρείας «Κολούμπια» Τάκης Λαμπρόπουλος, ο οποίος τον ηχογράφησε σε ένα γαμήλιο γλέντι στα Ανώγεια κι έστειλε την κασέτα στον συνθέτη Σταύρο Ξαρχάκο που βρισκόταν τότε στο Παρίσι, προκειμένου να ακούσει τη φωνή του Ανωγειανού λυράρη. Οι εφημερίδες της εποχής έγραψαν ότι ο Λαμπρόπουλος πήγε στην Κρήτη όπου ανακάλυψε μια σπουδαία και σημαντική φωνή. Από εκεί πληροφορήθηκε ο Γιάννης Μαρκόπουλος για το Νίκο Ξυλούρη και του πρότεινε τα τραγούδια του Χρονικού. Προηγουμένως, ο Μαρκόπουλος είχε δοκιμάσει τις φωνές του Γρηγόρη Μπιθικώτση και της Μαρίας Φαραντούρη, που όπως φαίνεται δεν τον ικανοποίησαν, μέχρι που γνώρισε τον Ξυλούρη και του εμπιστεύτηκε μερικά από τα τραγούδια του Χρονικού.
Η επιτυχία της ¨Ανυφαντού¨ ήταν τέτοια που έκοψε δισκάκια και για την Odeon εξωτερικού που αντιπροσώπευε την Columbia Ελλάδος. Το σημερινό δισκάκι κόπηκε με τις ίδιες μήτρες με αυτό της Columbia. Για συλλεκτικούς λόγους διάλεξα το Odeon και αργότερα θα αναρτήσω το Columbia. Στην δεύτερη πλευρά ¨Καβγάδες με το γιασεμί¨ ένα εξαιρετικό συρτό.
Φωτογραφίες και το ηχητικό αρχείο …(εδώ).